De laatste loodjes - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Teun Bartelds - WaarBenJij.nu De laatste loodjes - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Teun Bartelds - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes

Blijf op de hoogte en volg Teun

07 December 2014 | Canada, Vancouver

Tijd voor wat waarschijnlijk mijn laatste verslagje vanuit Vancouver is. Nog één weekje aan de bak om nog wat mooie resultaten uit de simulatie te krijgen en het stageverslag af te ronden en dan...

Maar eerst nog even twee weken terug in de tijd. Zaterdags kwam ik na mijn week in Ontario weer in Vancouver aan, zondags kon ik alweer Nederlands praten omdat Ferdi, een vriend van mij van de middelbare school, toevallig in Vancouver was! Hij gaat een half jaar in een skigebied in de Rocky Mountains werken en was dus een paar dagen hier voordat hij die kant op ging. Heb hem wat mooie plekjes in de stad laten zien, want behalve zijn hostel en de discotheek een paar deuren verderop was hij nog niet gekomen. Flink stuk gelopen, o.a. langs de haventjes en Stanley Park, en vervolgens geproost op goede herinneringen en mooie vooruitzichten.

Vorig weekend werd ik zaterdagochtend wakker, draaide de luxaflex een stukje open en... WIT ! SNEEUW ! Ondanks dat het schijnbaar bijna nooit sneeuwt hier in de stad lag er een maagdelijk wit laagje gekristalliseerd water op de daken en in de tuinen. Een mooi gezicht en tegelijkertijd een goede reden om de weerberichten voor de nabijgelegen skigebieden even te checken! Helaas was het daarvoor nog wel wat weinig.. Maar het is in ieder geval een beginnetje..

Behalve het mooie laagje sneeuw was het ook nog eens een zeldzaam heldere dag. Koud, maar met een heerlijk winterzonnetje. Ik had niet echt wat gepland, maar dit was reden genoeg om nog even lekker een frisse neus te halen. Zodoende de fiets gepakt om nog een paar boodschappen te doen. Op de terugweg een blokje eerder afgeslagen om een klein klimmetje binnendoor te nemen. Dit viel echter tegen, want halverwege was het asfalt voorzien van een dun, spekglad ijslaagje. Dus hoe hard ik ook trapte, ik ging achteruit weer naar beneden.. Tot zover dat goede plan.

's Middags zou ik Tiago helpen met verhuizen. Dat klinkt als heel wat, maar hij kon vanuit zijn oude appartement het nieuwe zien aan de overkant van het kruispunt. Hij zat zelfs weer op de dertiende verdieping, dus voor een vogel was het nog dichterbij geweest. Helaas kunnen we beide niet vliegen, dus zijn we twee keer op en neer gelopen met wat koffers en tassen.

Voor die avond had Tiago kaarten om met een vriend van hem naar een concert te gaan. Voor de voorverkoop was het al te laat, maar wie weet zouden ze nog een aantal kaarten aan de deur verkopen. Wederom een goed plan, maar toen we bij 'the Commodore Balroom' aankwamen stond er een rij tot op de hoek van het blok, bijna een uur voordat de deuren open zouden gaan. Wederom een goed plan, maar met schoonheidsfoutjes in de uitvoering.

Hoe dan ook, eerst maar een biertje drinken en een hapje eten, daarna zouden we wel zien. We gingen naar Tiago's favoriete pub: 'the Viking Judge'. Klonk spectaculair in ieder geval. Toen ik op de menukaart nogmaals naar de naam keek spatte zijn droom als een grote zeepbel uiteen, want het bleek de 'the Winking Judge' te heten. Iets minder spectaculair, maar wel heerlijk eten (Ierse stoofpot met lam!) en lekker bier :)

Tegen de tijd dat weer richting het concert liepen was het voorprogramma waarschijnlijk al bijna uitgespeeld... hij blijft een Braziliaan natuurlijk. De rijen waren als sneeuw voor de zon verdwenen (in tegenstelling tot de echte sneeuw, die tot eergisteren bleef liggen) en ze hadden nog een paar kaarten in de verkoop. Kon niet beter dus! Het bleek een beroemde Canadese band te zijn met meerde nummer 1-hits (echtwaar... blijkbaar schrijf je dat met een streepje in het Nederlandsch). Leuke muziek, maar jammer dat wij alle gouwe oudjes niet kenden. Na de afterparty in Tiago's nieuwe favoriete pub (wat een misinterpretatie van de naam al niet tot gevolg kan hebben..) waren zelfs de nachtbussen al op stal, dus heb ik maar een nachtje bij hem op de bank geslapen.

Gisteren had Antonio's vriendin een surprise party voor zijn 30ste verjaardag georganiseerd. Leuk dat ik ook uitgenodigd werd en zijn vriendin en vrienden kon ontmoeten. Verder een aantal bekende gezichten van de universiteit, dus dat was meteen wel gezellig. Lekkere hapjes en een uitstekende whisky (ik geloof een Schotse, dus dan is het zonder e, toch?), kortom dat zat wel goed! Het is zelfs gelukt om het niet te laat te maken (blijft altijd lastig..), want de volgende ochtend ging de wekker om kwart voor zeven.

èèèèèèh èèèèèèèh EEEEEH.

Ja, dat viel even tegen na amper vijf uurtjes slaap, maar goed... Het plan was (tja, al die plannen ook..) om een dagje te snowboarden op één van de nabijgelegen bergen. Toen ik van de schrik ten gevolge van de wekker bekomen was klonk het echter alsof ik al onder de douche stond. Het regende pijpenstelen en na een koude periode was het ook op de berg boven nul, dus dat was geen goed teken. Even de website gecheckt en tja.. geen wintersportweer... Dus snel overlegd met de andere betrokkenen en besloten om het een dagje uit te stellen. Morgen lijk het wel droog te blijven, dan gaan we nog een poging doen, dus op tijd naar bed vanavond;)

Daarna nog een weekje aan de slag en alvast dromen over het toetje van mijn nu al geweldige reis. Ik heb al zoveel gezien en gedaan, maar hoop hem nog wat memorabeler te maken door af te sluiten met een week in de sneeuw. Na lang wikken en wegen tussen Whistler (ten noorden van hier, in de Coast Mountains) en Silverstar (ten oosten van hier, in de Rockies) heb ik voor de laatstgenoemde gekoze. Hetzelfde gebied waar Ferdi werkt en ondanks dat het een stuk kleiner is dan het gigantische Whistler, lijkt het qua sneeuw zo vroeg in seizoen toch de winnaar te zijn. Ik hoop dat me daar nog een geweldige week te wachten staat en vervolgens kom ik snel jullie kant weer op. Ook daar kijk ik weer naar uit...

Ik verwacht niet dat ik tussendoor nog veel tijd heb om weer een stukje te schrijven, dus waarschijnlijk is dit het laatste blogje. Ik hoop jullie allemaal snel weer te zien!

Groetjes,
Teun

  • 07 December 2014 - 10:33

    Harma:

    ondanks onze skype gisteravond toch weer nieuwe avonturen gelezen nu. Heerlijk man, heel veel plezier nog de laatste twee weken in Canada. En geniet van je ultieme doel, snowboarden in de Rockies!!!!! xx moeders

  • 07 December 2014 - 10:35

    Hans:

    He makker, geweldig hoe jij je zaakjes invult. Ik ben jaloers!
    Ik zag dat je blog al meer dan 2000 keer gelezen is
    Zo'n sterrenstatus schept ook verplichtingen !!!
    Dus ik verwacht nog wel een verslag van je laatste weken en je terugreis, ook al is het geschreven vanuit het herfstachtige Nederland !!!!!!

    Je trotse pa

  • 07 December 2014 - 10:42

    Simone:

    Tot snel Teunis!!

  • 07 December 2014 - 11:06

    Elske:

    Supergaaf Teun!
    Maaruh... nu is het leuk genoeg geweest en heb je genoeg meegemaakt daaro; Kom maar weer heel snel terug deze kant op, we missen je!

    Liefs en tot gauw!

  • 07 December 2014 - 11:33

    Birgit:

    Hoop dat er lekker veel sneeuw komt!
    En dan kom je maar weer snel hier naar toe.
    Groetjes

  • 07 December 2014 - 13:12

    Rolinde:

    Van een geslaagde trip kan je in ieder geval al spreken! Nu nog even lekker genieten van je laatste weekjes daar, en dan spreken we elkaar vast weer snel in Nederland. Geniet van het winterse weer daar en veel plezier met snowboarden!!
    Groetjes Peter en Rolinde

  • 07 December 2014 - 14:10

    Bé:

    Mooie verhalen over geweldige gebeurtenissen waarover je het nog vaak zult hebben. Thanks.
    Goeie reis terug.
    Muzikaal aardigheidje; zoek maar eens op Youtube naar mijn naam en windmeulens. Hoor wel een keer wat je ervan vindt. Groeten, Bé

  • 07 December 2014 - 19:36

    O En O Doorwerth:

    Hallo Teun, prachtig verhaal weer. Geniet nog maar lekker van je laatste weken. Maar dan is het wel genoeg hoor we willen je graag weer echt zien. Goede reis terug en tot gauw. Kus Opa en Oma Doorwerth.

  • 07 December 2014 - 23:06

    Marjolein:

    Geniet nog even daar en neem flink wat sneeuw mee hier naartoe!
    Tot gauw ziens weer.
    Marjolein

  • 14 December 2014 - 10:35

    Nick:

    Klinkt als een fantastisch avontuur teunes! Volgens mij is het boarden ook aardig geslaagd gezien de foto's op faceboek! Geniet nog van je laatste weekje en tot snel weer in nederland,

    Groetjes Nick en laura

  • 14 December 2014 - 18:43

    Jeannette:

    Hallo Teun, je Canadese avontuur bijna ten einde, met de komende week nog een mooie afsluiting. Heb je reisverslagen met veel plezier gelezen.
    Geniet van je laatste week en alvast een goede terugreis. Met Kerst gelukkig weer bij Eva en je familie!!

    Groeten,
    Jeannette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Teun

...

Actief sinds 27 Aug. 2014
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 11576

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 31 December 2014

Vancouver

Landen bezocht: