Happy Halloween - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Teun Bartelds - WaarBenJij.nu Happy Halloween - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Teun Bartelds - WaarBenJij.nu

Happy Halloween

Blijf op de hoogte en volg Teun

25 Oktober 2014 | Canada, Vancouver

Over een weekje is het Halloween, en de voorbereidingen zijn hier overal al in volle gang! Zo ook binnen de vakgroep, waar we na de wekelijkse vergadering een heuse workshop 'pumpkin carving' kregen van onze professor Sid Fels.. Behalve dat het een gezellige activiteit was waarin we Canada en haar tradities wat beter leerden kennen, zegt het ook veel over de relaxte en open cultuur hier aan de westkust dat één van de meest druk bezette profs van de universiteit de rest van de middag vrij neemt voor een dergelijke actie!

Een ander voorbeeldje van de Vancouverse attitude; Als je rond middernacht in de SkyTrain (het grotendeels bovengrondse metro-systeem van Vancouver) stapt, moet je niet raar opkijken als een wildvreemde je aanspreekt en vraagt waar je vandaan komt of wat je vandaag gedaan hebt. Ik zeg, je moet niet raar opkijken, maar dat doe je de eerste paar keer natuurlijk wel. Na een paar van zulke ervaringen ga je deze houding echter steeds meer waarderen, want in de meeste steden leven mensen compleet langs elkaar heen en dan is deze mindset toch een stuk gezelliger?

Langzaam verander je dan van 'de toerist' in een local. Aan je afkomst hoeft het hier niet te liggen, want de Canadezen zijn hier een minderheid! Van de totale bevolking van Vancouver staan zij op de vierde plaats en moeten ze Engelsen, Chinezen en Schotten voor zich dulden. Verder komt er nog een significant deel uit Ierland, Duitsland of India. Ondertussen ben ik al halverwege, waardoor ik soms het gevoel heb dat ik nog van alles moet doen en bekijken. Dat ga ik natuurlijk ook doen, maar na een week hard werken wil je ook wel eens een dagje rustig aan doen.. Ondertussen vliegen de dagen voorbij en denk je bij jezelf: had ik niet meer moeten ondernemen?

Als er tussen de grijze en regenachtige dagen een mooie voorspelt wordt, moet je het er dus van nemen. Vorige week zaterdag ben ik met Eneko (Mexicaanse huisgenoot) naar Deep Cove geweest. Op weg naar de bus kregen we nog een buitje over ons heen, maar de rest van de dag kon de engeltjes hun plas ophouden gelukkig! Deep Cove is de naam van het meest oostelijke puntje van North Vancouver, maar vanaf het moment dat wij uit de bus stapten waanden we ons in een prachtig dorpje aan het water. Mooie bomen en planten, een prachtig haventje en een geweldig uitzicht over de wateren de Indian Arm, een zijtak van de Burrard Inlet waar Vancouver omheen ligt. Een ontspannen wandeling van ongeveer een uur bracht ons naar Quarry Rock: een gigantisch brok gesteente vanwaar je van het panoramische uitzicht kunt genieten.

De wandeling erheen was nog niet genoeg, dus besloten we nog wat mooie paden op te zoeken. Al snel vonden we kleiner paadjes die afbogen naar het Noorden en voor we het wisten baanden we ons eigen pad door de begroeiing, die soms verraderlijke kuilen verborg. Ik kon me wel inleven in de survival series op Discovery, want deze bossen zijn zo uitgestrekt dat je er gemakkelijk kunt verdwalen! Helaas (of gelukkig?) geen beren tegen het lijf gelopen, maar wel eekhoorntjes, gigantische naaktslakken en prachtige paddenstoelen gespot. Na een tijdje hebben we weer een pad opgezocht, omdat je anders toch maar erg traag vooruit komt, en via een loopbrug van een omgevallen boom keerden we zo terug naar de bewoonde wereld.

Eenmaal aangekomen in Deep Cove hadden we beide wel behoefte aan een goede lunch. Toevallig had ik gehoord dat in de buurt een kleine lunchroom moest zitten met voortreffelijke donuts. Natuurlijk was ik de naam daarvan vergeten, maar een passant wist maar al te goed dat we Honey's Doughnuts moesten hebben, waar we pal tegenover stonden. Ik nam een mok koffie, een muffin en natuurlijk een donut. Die eerste twee waren heerlijk hoor, maar verbleekten totaal bij de donut. Het is niet echt te omschrijven, maar ik ga het toch proberen. Een soort kruising tussen oliebol en een muffin. Een luchtig, licht gezoet deeg, met een hartige krokante korst en een topping van Maple caramel. Wauw! In plaats van een snelle, vette hap was het een heerlijk lunch. Wat een beloning na een mooie wandeling :)

's Avonds sprak ik weer af met Arvind, voor deel twee van the Indian Food Experience.. Dit maal een restaurant dat zich specialiseert in de Noord-Indiase keuken. Op het menu stonden een aantal V'tjes, maar ook tussen de andere gerechten stond niets met vlees of vis. Het hele restaurant was dus vega, en de V duidde op veganistische gerechten. Geen lamscurry dus.. Maar ook wel weer interessant, want in India is een groot gedeelte van de bevolking vegetarisch. En met 1.220.800.359 inwoners (juist ja, meer dan een miljard!) tikt dat wel aan.. Goed voor het milieu is het zeker, want het eten van vlees heeft nogal een impact.

Omdat het zonde zou zijn om 1 gerecht te kiezen namen we een een Thali: een dienblad met een kom heerlijk gekruide rijst in het midden en allemaal kleine kommetjes met chutneys, curry's en sauzen rondom. Ohja en er was nog een soort ongerezen brood bij met een vulling van gekruide aardappel puree. Een soort roti, maar dan anders.. Het zag er voortreffelijk uit, dus: Aanvalle.. eeh.. geen bestek? Nee, in India eet je met je vingers :) Haha, die roti, oke.. maar hoe doe je dat met rijst? Rare lui, maar het was weer heerlijk!

Om de avond af te sluiten was het plan om een café op te zoeken waar een soul/reggae band speelde, maar Arvind was zijn paspoort vergeten en ook Tiago (die niet bij het eten was, maar wel naar de stad zou komen) haakte af. Ik ben nog wel even wezen kijken, maar heb het niet al te laat gemaakt.

Al met al een erg geslaagde dag. Nu ik het opschrijf maak ik me weer wat minder zorgen dat ik te weinig onderneem en ga ik de rest van mijn zaterdag lekker rustig aan doen! Morgen stond er naast de wolken en de regen ook een zonnetje bij het weer, dus wellicht een mooie dag om weer op pad te gaan.

Tot snel en de groetjes!
Teun

• 25 Oktober 2014 - 22:26

Simone:

Ga je net als eva al dat lekkers thuis ook maken?!

• 25 Oktober 2014 - 22:29

Teun Bartelds:

Haha, nou die Indiase gerechten vallen niet mee denk ik.. Dat kost je op z'n minst een dag!

• 25 Oktober 2014 - 22:43

Birgit:

Hoi Teun,
    Mooi verhaal weer.
    En ja je maakt veel mee!
    Ga je volgend jaar mij leren hoe ik een halloween pompoen moet maken dan zal ik ze kweken en maak ik er soep van voor jou!
    Eva had prachtige bloemen, erg lief hoor.
    Geniet maar lekker van de tweede helft.
    Liefs

• 25 Oktober 2014 - 22:55

Marjolein:

Wat een land is het toch!
    Klinkt erg goed, die donut.
    Maple syrup is ook geweldig lekker, mocht je een flesje kunnen meenemen...ik hou me aanbevolen!
    Geniet ervan.

Groet,
    Marjolein

• 26 Oktober 2014 - 09:10

Harma:

Als je weer wandelt ga je dan nog es zo'n leuk eekhoorntje fotograferen? Of zijn ze jou te snel af. Zijn het die zwarte of bruin/gele. Geniet van die mooie herfstkleuren!! Xx moeders

• 26 Oktober 2014 - 09:13

Hans:

He makker

Volgens mij geniet je vol op, ook van je luie zaterdagje.
    Helemaal prima.
    Je schrijft elke keer zo boeiend dat we volgend jaar geen keus meer lijken te hebben voor de vakantie bestemming
    wat een strop !!!!

tot het volgende verslag / skype
    hans

• 26 Oktober 2014 - 10:13

Ton:

Hoi Teun,

Als we je verslagen lezen lijkt het wel of je een collega van Floortje Dessing kan worden !!
    Leuk om Halloween eens vanaf die kant van de oceaan mee te maken. Gelukkig hebben we hier ook pompoenen.
    Geniet er maar verder van en neem ook wat mooie verhalen mee terug naar Nederland.

Groetjes uit Elst,

Ton

• 27 Oktober 2014 - 17:58

Oma En Opa Garretsen:

Wat hebben we weer genoten van jefijneverhaal.

En lekker eten kunnen ze daar ook. Dat zal je volgend jaar echt moeten doen ik bedoel de pompoenen klaar maken voor hal
    Loween. Wat leuk zeg. Geniet er nog lekker van. Maar we zijn ook blij je weer te zien. Kus opa en oma G.